Maak een klant van je sollicitant

Tip van de maand

Maak een klant van je sollicitant

Monday 6 February 2017

Ik heb een aantal keren gesolliciteerd. Niet alleen voor een fulltime baan, maar ook voor stages of een bijbaan. Ter voorbereiding op een sollicitatie deed ik mijn uiterste best om mij in te lezen in de organisatie en een goede motivatie te schrijven. Vooral bij mijn eerste officiële sollicitatie was het erg spannend wanneer ik na het versturen van mijn CV en motivatiebrief antwoord zou krijgen en vooral: wat de reactie was. Wat gebeurd er? Pas na 4 weken reactie. Helemaal geen reactie. Een reactie waar in staat 'helaas onze keuze is op iemand anders gevallen'. Ik bleef alleen maar met vragen zitten.... Of ik daarna nog een broodje bij betreffende bakker heb gekocht? Of het betreffende notariskantoor heb gevraagd mijn samenlevingscontract op te stellen? Nee. Natuurlijk niet. Hier wat tips hoe het wél moet.

Het imago van een organisatie, wordt net zo goed gevormd door een sollicitant, als door een klant! Een sollicitant neemt weliswaar geen product of dienst af, maar wel een mogelijke job. Door deze klantreis te analyseren, krijgt een organisatie inzicht in de contactmomenten, ervaringen en emoties van klanten. Dit biedt mogelijkheden om hierop in te spelen en de klantervaringen -en loyaliteit te vergroten.

Klantreis van de sollicitant
Had een sollicitant vroeger een negatieve ervaring met een organisatie, dan ging dit vooral in het directe netwerk van de kandidaat rond. Dat was al onprettig, maar met de opkomst van social media, gaan minder goede ervaringen veel sneller en breder de wereld in. Door de groei van online media is het des te belangrijker alle momenten en manieren waarop een sollicitant met je organisatie in contact komt, in kaart te brengen.

Tips voor een nieuwe klant
Het is belangrijk dat je denkt als de kandidaat. Bekijk om te beginnen, jullie carrièresite door de ogen van de kandidaat en doorloop het sollicitatie-proces eens zelf. Dat geeft je vast al de eerste aanknopingspunten. De volgende tips helpen je daarna verder:

Tip 1: Gebruikersvriendelijke vacaturesite
Een van de eerste fases is het contact via de vacature-site. Zorg daarom voor goede navigatie waarmee het eenvoudig is te solliciteren. Een echte must zijn duidelijke links naar de vacatures en natuurlijk een goed doordachte sollicitatieprocedure. Lijkt dit je een overbodige luxe? Weet dan, dat 53% van de kandidaten anno 2016 het sollicitatieformulier verlaat, zonder het sollicitatieproces af te ronden.

Tip 2: Mobielvriendelijk
Uit onderzoek bleek dat het in 52% van de gevallen nog niet mogelijk is, mobiel te solliciteren. Dat is niet meer van deze tijd. Als je een product verkoopt, mis je de boot wanneer klanten niet mobiel kunnen bestellen; 8% van alle online aankopen wordt al via de smartphone gemaakt. Een mobielvriendelijk sollicitatieproces, lijkt misschien soms nog een nice to have, maar eigenlijk kan je niet meer zonder. Zeker niet als je de jongere generatie wilt aantrekken.

Tip 3: Transparant recruitment proces
Bij transparante communicatie hoort natuurlijk ook een transparant recruitment proces. Als kandidaten van tevoren weten wat de stappen in het proces zijn en wanneer zij een reactie kunnen verwachten, schept dit duidelijkheid in het sollicitatieproces.

Tip 4: Verplaats jezelf in de ander
Misschien wel de allerbelangrijkste tip. Verplaats jezelf in de ander! Hoe zou jij het liefst benaderd willen worden als je solliciteert op een vacature die voor jou voelt als jouw droombaan? Evalueer ook altijd achteraf of 'jij als sollicitant' ook tevreden zou zijn met de wijze waarop het contact heeft plaatsgevonden. Want wellicht heb je jouw grootste potentiële klant aan tafel.

Bron: HAER Advies/HR Praktijk

Ga terug naar Tips