Doe de BOC (burn-out-check)

Tip van de maand

Doe de BOC (burn-out-check)

Friday 4 November 2016

TNO berekende dat ziekteverzuim door werkstress zoals burn-out jaarlijks 1,8 miljard euro kost. Recent werd ook bekend dat laagopgeleiden (8 procent) vaker last hebben van een burn-out dan hoogopgeleiden (5 procent). Ongeacht geslacht, leeftijd of opleidingsniveau blijken werknemers gebaat bij (professionele) hulp. Maar nóg beter dan genezen is herkennen en voorkomen. Doe daarom voor uzelf én uw medewerkers de BOC! Herken in 6 stappen een (verhoogd risico op een) burn-out.

   • 1 Weinig energie?
Vermoeidheid die niet over gaat, ook niet na een weekend bijslapen of een langere vakantieperiode. Het is een van de meest gehoorde klachten van medewerkers die kampen met burnout-verschijnselen.
TIP: Wees alert op vermoeidheidssignalen van je medeweker: Merk je dat hij geen sociale activiteiten meer in het weekend onderneemt? Maakt hij ’s ochtends al een uitgeputte indruk? Klaagt hij over weinig energie hebben, slecht slapen en veel wakker liggen? Bespreek wat je ziet en vraag of je observaties kloppen.

   • 2 Rug- en nekklachten? 
Iedereen heeft wel eens last van zijn rug of nek. Maar bij medewerkers die langdurig aan stress worden blootgesteld gaan de klachten niet na een paar dagen vanzelf - of door sport en ontspanning - over. Spieren die voortdurend zijn aangespannen worden korter en stijver.
TIP: Zorg dat je (zittende) medewerker voldoende beweegt en regelmatig van houding verandert. Wijs hem daar zelf op, of zorg voor een softwareprogramma dat de medewerker waarschuwt.

   • 3 Maagklachten?
Ook maagklachten kunnen veroorzaakt worden door stress. Sprak je medewerker eerder nooit over maagklachten, maar krijgt hij ineens regelmatig last van zijn maag (zoals opgeblazen gevoel, misselijkheid, oprispingen, brandend maagzuur, chronische pijn in de bovenbuik of een maagzweer), dan is het belangrijk dat je medewerker deze klachten niet negeert.
TIP: Bespreek waar hij of zij gas terug kan nemen en bepaalde taken tijdelijk kan overdragen aan een collega.

   • 4 Versnelde ademhaling (chronisch hyperventileren)?
Chronisch hyperventileren is niet hetzelfde als plotseling een aanval krijgen, mogelijk flauwvallen en in een zakje blazen. Bij chronische hyperventilatie is de ademhaling continu versneld door bewuste of onbewuste angstgevoelens veroorzaakt door stress.
TIP: Laat je medewerker meer rust nemen en bewust langzamer ademhalen. Wijs hem/haar op ademhalingsoefeningen.

   • 5 Ziek tijdens vakanties?
Een of twee keer per jaar een (flinke) griep heeft bijna iedereen wel. Wanneer de griep in frequentie en ernst heftiger is (vijf keer per jaar dagenlang plat in bed liggen met hoge koorts en spierpijn), is er geen sprake meer van ‘gewoon vatbaar’. Altijd de eerste paar dagen van de vakantie ziek zijn, wordt ook veel genoemd als voorbode bij mensen met een burn-out.
TIP: Ga na de derde of vierde griepaanval in gesprek met je medewerker over zijn/haar werk, belastbaarheid en druk en wees ook alert op de ziektedagen in de vakantie.

   • 6 Negatieve houding?

De (positieve) houding van je medewerker verandert. Hij is kritischer, negatiever of zelfs onverschillig. Hij piekert veel en kan zijn gedachten niet keren. Bij alles wat je vraagt of bespreekt ziet hij beren op de weg en hij lijkt het overzicht kwijt. Hij klampt zich dag en nacht vast aan to-do-lijstjes van zijn werk.
TIP: Vraag je medewerker of hij zich nog kan vinden in het bedrijfsbeleid, de eventuele doorgevoerde veranderingen en wat hij nodig heeft om de negatieve houding om te buigen in een positieve. Houd hem een spiegel voor: zo komt jouw gedrag over op de buitenwereld.

Bron: Peoplebusiness

Ga terug naar Tips