Coachen = motiveren = presteren. 5 tips

Tip van de maand

Coachen = motiveren = presteren. 5 tips

Emmy Keulen

Wednesday 7 June 2017

De maand mei heeft voor HAER Advies in het teken gestaan van de driedaagse training coachen en motiveren (zie gastblog geschreven door één van onze deelnemers). Maar wat is coachen en motiveren eigenlijk? En hoe doe je dat nou?

Definitie
"Coachend leiderschap is een proces van de leidinggevende waarbij de inzet voor de medewerkers centraal staat, via persoonlijke ontwikkeling, feedback en het motiveren van medewerkers naar commitment en optimaal resultaat."
Als we deze definitie samenvatten kunnen we zeggen dat de leidinggevende de medewerker coacht, waardoor deze betrokken en gemotiveerd raakt en dit leidt tot optimaal resultaat. Oftewel: coachen = motiveren = presteren.

Tips
Tijdens de training kwam regelmatig het verzoek om het toverdrankje te overhandigen waarmee iedereen per direct vlekkeloos kon coachen en motiveren. Uiteraard zit het ietwat ingewikkelder in elkaar. De drie intensieve trainingen zijn niet in één 'Tip van de Maand' rubriek uit te drukken, maar we willen de niet-deelnemers graag enkele praktische tips meegeven:

1. Duidelijkheid
Coachen en motiveren begint allemaal met duidelijkheid. Wat verwacht jij als werkgever van de medewerker en wat verwacht de medewerker van jou? Duidelijkheid in verantwoordelijkheden/taken/bevoegdheden helpt hier al een heel groot gedeelte in. Een praktisch hulpmiddel hierbij is het gezamenlijk opstellen van een functieomschrijving.

2. Verbod op aannames
Als je wil zorgen dat de motivatie van medewerkers hoog is en daarmee leidt tot optimale resultaten, is het van belang om aannames zoveel mogelijk te beperken. En dit is in veel gevallen een lastige opgave. Wat nu als één van jouw medewerkers al voor de tweede keer een schoonmaaklijst vergeet in te vullen? Hoe spreek je de medewerker hier dan op aan? Steek het gesprek open in, geef aan wat je hebt geconstateerd en vraag hoe het kan dat de taak niet is voltooid. Misschien heeft de medewerker wel veel moeite met het invullen van de lijst, misschien heeft een collega doorgegeven dat het niet meer nodig is en het kan zelfs zo zijn dat het voor de medewerker nooit duidelijk was dat hij deze moest invullen (ga terug naar punt 1). 

3. Geef informatie
Als werkgever heb jij een totaal overview van de bedrijfsactiviteiten. Het is vanzelfsprekend en jij weet precies wat de gevolgen zijn als bijvoorbeeld het gewas een uur later wordt omgepot. Dit hoeft niet te betekenen dat dit voor de medewerker ook duidelijk is. Probeer daarom de medewerkers zoveel mogelijk te betrekken bij het bedrijfsproces. Dit zorgt ervoor dat zij net zo'n passie en inzicht krijgen als wat jij verwacht.

4. Erkenning en waardering
Ik vind het zo knap dat je ondanks je drukke dag vandaag toch de tijd neemt om je te verdiepen in onze nieuwsberichten. Dat moet haast betekenen dat je jouw werk zo goed mogelijk wil uitvoeren op alle vlakken en juist dát verdiend een compliment: chapeau! 
Natuurlijk is dit niet persoonlijk en heb ik te weinig achtergrond van jouw werkdag, maar ik meen het oprecht en misschien denk je nu 'inderdaad...het is goed dat ik me ook op dit soort zaken toeleg', dus je blijft dit gedrag herhalen. Zo werkt dit ook bij jouw personeel. Het geven van een gemeend compliment zorgt voor het uitbreiden van goed gedrag.

5. Inzicht in jezelf en de ander
Ieder mens is anders. Het is allereerst belangrijk dat jij weet waarom jij gemotiveerd bent om aan het werk te gaan en het is van belang om te weten waarom jouw medewerkers dat zijn. Wil jij nu net wat meer inzicht in persoonlijkheidsstijlen en hoe hiermee om te gaan? Schrijf je dan in voor onze (gratis) training persoonlijk leiderschap in oktober. Voor meer informatie, zie deze pagina

 

 

Ga terug naar Tips