Blog over Werk-Privé balans

Nieuwsbericht

Blog over Werk-Privé balans

Monday 4 May 2020

Misschien herken je het wel; je werkdag start en i.p.v. dat je 's ochtends in de auto stapt naar je werk ben je nu (gedeeltelijk) thuis aan het werken. Wellicht werk je wel nog op locatie maar is je partner degene die momenteel thuis werkt. Mijn dochter kan momenteel nog niet naar de kinderopvang dus het is zoeken naar een balans tussen werk en aandacht voor de kleine meid. De balans tussen werk en privé.

Een goede balans tussen werk en privé draagt bij aan het geluk en welzijn van de medewerkers. Werkgevers die hiermee bezig zijn kunnen zich positioneren als een aantrekkelijke werkgever. Hierbij drie simpele vragen om de werk-privé balans bespreekbaar te maken bij je medewerkers:

Vraag 1: “Hoe gaat het thuis?”
Er zijn veel medewerkers die naast hun werk bepaalde zorgtaken hebben, zeker in de huidige situatie. Door deze tijdsintensieve of aandacht behoevende omstandigheden dragen zij druk en stress met zich mee. Door de bovenstaande vraag te stellen, en daarmee oprechte interesse te tonen, ontstaat er begrip van beide kanten.

Vraag 2: “Wat denk jij dat de verwachtingen zijn aangaande werk-privé balans?”
Ook al staat het niet zwart op wit dat de telefoon altijd binnen handbereik moet zijn of dat de mail per direct beantwoord moet worden, toch voelen medewerkers vaak een bepaalde druk vanuit zowel de werkgever als collega’s. Bespreek met elkaar hoe jullie hierover denken, spreek de verwachtingen uit.

Vraag 3: “Wat kun jij zelf doen om je werk-privé balans te verbeteren?“
Is de balans kwijt? Waar ligt dat volgens de medewerker zelf aan? En wat heeft hij de afgelopen weken al zelf gedaan, zowel op werk- als privégebied, om de balans terug te krijgen? Uiteindelijk wil je je medewerkers op zo’n manier coachen, dat ze meer persoonlijk leiderschap ontwikkelen. In elk gesprek, over welk onderwerp dan ook, is het belangrijk dat de medewerker zelf zijn verantwoordelijkheden en doelen kan definiëren. Een medewerker moet zich eigenaar voelen van het probleem of de situatie. Het delen van tips en eigen ervaringen kan natuurlijk wel altijd helpen!

Indien je dit leest en hier graag met ons over wilt sparren, neem dan contact op met Kim Migchels op het telefoonnummer: 06-22747983 of mail naar info@haer.nl

Bekijk meer nieuwsberichten

Subsidie praktijkleren 2019/2020

Vanaf 1 juli kunt u de subsidie praktijkleren weer aanvragen bij het ministerie van Onderwijs... »

Ontslagboete wordt toch afgeschaft, noodpakket met maand verlengd

De ontslagboete wordt toch afgeschaft in het tweede noodpakket zoals dat eerder was aangekondigd... »

Loopbaanbegeleiding inzetten bij een reorganisatie

Als er een reorganisatie binnen je bedrijf nodig is, ben je vaak bezig om dat zo goed mogelijk voor... »

Een leidinggevende die zegt: “Laat mij even meekijken”

Een leidinggevende die gek wordt van het thuiswerken van zijn of haar medewerkers. Want hoe kun je... »

Aanpassing NOW voor seizoensectoren

Op 21 mei jl. heeft het kabinet bekend gemaakt dat het huidige steunpakket voor het bedrijfsleven... »

Anderhalvemeter afstand op kantoor: hoe doe je dat?

Nu het ‘gewone’ leven langzaamaan op gang komt, de horeca bijna weer open mag en winkels en... »

De basis op orde binnen uw bedrijf

De huidige coronatijd vraagt, en brengt, veel en grote wijzigingen voor u als werkgever maar ook... »

Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E)

De RI&E, ieder bedrijf krijgt er via steeds meer wegen mee te maken. De verplichting voor het... »

Zo blijf je verbonden met de thuiswerker

Werknemers geven massaal gehoor aan de oproep om zo veel mogelijk thuis te werken. Dat brengt... »

Coronaprotocol voor land- en tuinbouw

Voor alle agrarische sectoren is veilig werken, veilig reizen en veilig wonen van levensbelang.... »

Berichten 1 van 10 van in totaal 603 berichten.