“Ongemotiveerd personeel bestaat niet”

Blog bericht

“Ongemotiveerd personeel bestaat niet”

Emmy Joosten

Thursday 31 October 2019

Je kent het vast wel, werknemers die gedrag laten zien wat je liever niet ziet. Of andersom, dat je graag die extra inzet wenst, maar je medewerker vindt het allemaal wel prima. Zonde van de energie als je keer op keer teleurgesteld bent of gefrustreerd over demotivatie.

Hoe uit demotivatie zich op de werkvloer?
Hieronder enkele voorbeelden van gedrag wat je op de werkvloer tegen kan komen:
- Ongeïnteresseerde zijn, geen belangstelling tonen;
- Fouten maken;
- Afspraken niet nakomen;
- Te laat komen;
- Een negatieve houding tonen;
- Zich nooit spontaan melden voor een extra activiteit.

Waar komt demotivatie vandaan?
Deze vraag is vrij snel te beantwoorden. De medewerker heeft een motivatie / drijfveer / behoefte of bepaalde waarde om ander gedrag te laten zien dan het gedrag wat jij graag ziet. Bijvoorbeeld: er wordt voor een werkoverleg verwacht dat iedereen voorbereidend werk doet. Jan is hier altijd te laat mee of verzuimd überhaupt de voorbereiding te doen. Jan is dus gemotiveerd om zich niet/te laat voor te bereiden. Waar komt dit vandaan?

Welke stappen kun je zetten om je medewerker wél het gewenste gedrag te laten zien?

1. Kijk, luister en observeer het gedrag van je medewerker. Hang hier geen oordeel aan, maar beschrijf het feitelijke gedrag. Bijvoorbeeld: “Ik zie dat je de laatste maand veel fouten maakt in je werk. Hoe kan dit?” Je medewerker gaat zich naar alle waarschijnlijkheid verdedigen. Hij heeft verschillende argumenten, waarom dit is gebeurd. De redenen kunnen bij hemzelf, danwel bij de organisatie of collega’s liggen. Voorkom dat je hierop gaat reageren, laat vooral je medewerker aan het woord.

2. Vraag je medewerker wat hij mist op het moment dat hij niet meer bij je werkt. Voorbeeld: “Stel dat je niet meer werkzaam zou zijn bij ons, wat zou je dan missen aan het werken hier?” Je verandert de insteek van het gesprek en laat de medewerker actief nadenken over positieve punten van het werken bij de organisatie. Je medewerker zoekt hiermee naar zijn eigen drijfveer om iedere dag opnieuw voor jou te komen werken.

3. Voer het gesprek over die redenen waarom het werk fijn en leuk is. Concrete vragen hierbij zijn: “Hoe kunnen we er samen voor zorgen dat je het samenwerken met collega’s nog fijner vindt?”, “Hoe kunnen wij ervoor zorgen dat je jouw werkinhoud nog leuker vindt?”, “Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de werktijden nog beter bij jou passen?”. Uiteraard is het niet de insteek dat je vanuit de organisatie alle schema’s moet omgooien, maar vooral te kijken naar wat je medewerker hierin zelf kan doen. Hierdoor voelt je medewerker zich gehoord en zal zich ervan bewust zijn waarom het werken bij jouw organisatie zo fijn is.

4. Pak terug naar concrete afspraken over ander gedrag en bespreek het pijnpunt in gedrag nogmaals. “We hebben nu concrete afspraken gemaakt over hoe jij (samen met ons) het werk voor jezelf nog fijner kan maken. Heb je het idee dat er door het inzetten van deze acties ook minder fouten gemaakt worden in de toekomst?”

5. Spreek vervolgens consequenties af bij herhaaldelijk gedrag. “Als ik nogmaals constateer dat er fouten worden gemaakt, wat verwacht je dan van mij?” Dit is een andere insteek dan dreigen met vooraf ingenomen sancties of frustraties de boventoon te laten voeren van het gesprek. Je medewerker bepaalt nu zelf wat de consequenties zijn van niet wenselijk gedrag op de werkvloer.

Door deze tactiek te volgen in gesprekvoering over demotivatie, voorkom je een negatieve sfeer. Je hebt het zo met je medewerker over hoe het werk voor hem leuk te houden. Op deze manier komen de motivatie, drijfveren, behoeftes en persoonlijke waarden naar boven. Vanuit daar zal je medewerker positief gedrag laten zien. Je inspireert je medewerker om zich prettig te voelen in zijn werk. Het eigen argumenten van je medewerker die de basis vormen voor nieuwe afspraken. Je draagt je medewerker dus niets op. Een extra pluspunt: het scheelt een bak frustratie voor jezelf! Waarom dit goed werkt? Zie ook de video over de psychologie van discipline van Jan van Setten:

Bekijk meer blogberichten

Die ene vraag, een verschil?!

Daar zitten we, samen aan tafel. Ik zie iets van wanhoop in de ogen. Waar moeten we het nog zoeken... »

Werkgeluk, de sleutel om een happyholic te boeien

Tijdens een medewerkersbijeenkomst van AB Werkt gaf Wim Davidse een lezing. Wim is flex- &... »

Blog: Goede voornemens? Make-it happen!

Ben jij als ondernemer bezig met goede voornemens voor je personeel? Help jij je personeel met het... »

Blog: “Eigen SCHULD, dikke bult?”

December is een dure maand met sinterklaascadeaus en kerstinkopen. In deze maand is de kans groot... »

De 5 lessen die iedere leidinggevende te laat leert over het voorkomen van werkstress

Werkstress is beroepsziekte nummer 1 in Nederland. In 2016 bracht dit voor een... »

Scheiden doet uw organisatie LIJDEN?!

In Nederland stranden ongeveer 40% van de huwelijken, dat is goed voor zo’n 30.000 scheidingen per... »

Hoe wordt de zwakke schakel de medeweker van de maand?

In mijn vorige blog nam ik je mee in het motiveren van je medewerkers. In dit blog vertel ik meer... »

Blog: Kink in de kabel van je medewerker, wat nu?

Je medewerker is geen losse schakel. Hij is onderdeel van vele systemen. Niet alleen binnen jouw... »

Blog: Hoe motiveer je medewerkers?

Op 21 augustus is het wereld dag manusje-van-alles. Nee zo heet het niet echt maar zo noem ik het.... »

Blog: Vinden, binden, boeien en laten bloeien

Uitbereiding van het HAER team Graag wil ik mij via deze weg even voorstellen. Ik ben Anke van... »

Berichten 1 van 10 van in totaal 160 berichten.