Blog: “Eigen SCHULD, dikke bult?”

Blog bericht

Blog: “Eigen SCHULD, dikke bult?”

Marjolein de Jong

Tuesday 17 December 2019

December is een dure maand met sinterklaascadeaus en kerstinkopen. In deze maand is de kans groot dat mensen op te grote voet gaan leven. Grote schulden ontstaan niet zomaar, maar realiseer je dat schulden voorkomen in alle lagen van de bevolking. Medewerkers met schulden kampen vaak met veel stress. Mogelijke gevolgen die je op de werkvloer ziet? Minder presteren, meer kans op fouten of ongelukken, diefstal, fraude, omkoping of ontevreden klanten en collega’s.

Medewerkers met schulden kosten je als werkgever al snel zo’n 13.000 euro per jaar. Doordat zij gemiddeld 20% minder productief zijn en zeven extra werkdagen ziek zijn. Is je medewerker ziek door geldproblemen, dan heb je dezelfde inspanningsverplichtingen als bij iedere andere zieke medewerker. Kortom genoeg reden om je als werkgever je rol actief op te pakken.

Hoe herken je schulden?
Om de signalen op te pikken, moet je weten wat de oorzaken zijn voor het ontstaan van schulden. Vaak is het een combinatie van mentale, lichamelijke en sociale problemen, hieronder som ik ze voor je op:
• Echtscheiding 40%
• Te hoge leningen 39%
• Leven op te grote voet 35%
• Moeite om met laag inkomen rond te komen 27%
• Verandering in inkomen (bvb werkeloosheid partner) 21%
• Verslaving 20%
• Problemen met verkoop huis 20%
• Ziekte 19%
• Geen interesse in geldzaken 17%

Weet je dat één van bovenstaande zaken speelt bij je medewerker, ga dan het gesprek aan. Naast deze oorzaken zijn er ook subtielere signalen. Ken je bijvoorbeeld een medewerker die nooit trakteert of nooit mee naar uitjes gaan. Of een medewerker die nooit een portemonnee bij zich heeft als er iets betaald moet worden. En denk eens aan de medewerker die altijd om overwerk vraagt.

Het is belangrijk te weten dat medewerkers vaak niet te koop lopen met hun schulden. Schaamte speelt hierin een grote rol. Daarnaast is angst voor ontslag is een reden om geldproblemen niet te bespreken. En zo komt een werkgever vaak pas achter de problemen wanneer er gevraagd wordt om een voorschot, of wanneer er loonbeslag wordt gelegd.

Wat betekent het loonbeslag voor de werkgever?
Als je medewerker zijn rekeningen niet meer kan betalen, krijg je een loonbeslag. Je maakt dan een deel van het loon over naar de deurwaarder. Je bent verplicht hieraan mee te werken. Het behandelen van een loonbeslag kost ongeveer drie uur per medewerker.

De hoogte van het loonbeslag verschilt per medewerker. De basis is altijd de belastingvrije voet, dit is 90% van de bijstandsnorm. Bij medewerkers met hogere inkomens levert dit vaak grote problemen op doordat zij hoge woonlasten hebben. Hierdoor gaat de belastingvrije voet grotendeels of zelfs volledig op aan woonlasten. Ga altijd met je medewerker en de deurwaarder in gesprek om een reële belastingvrije voet te berekenen.

Wat kan je als werkgever doen?
1. Zorg dat je er op tijd bij bent:
Weet wat mogelijke oorzaken zijn en let op de subtielere signalen.

2. Ga het gesprek aan:
Ben niet bang de privacy te schenden van je medewerker, maar ga het gesprek aan vanuit de intentie te helpen. Biedt hem eventueel aan te praten met de vertrouwenspersoon of een hulpverlener.

3. Help je medewerker weer grip te krijgen op de situatie:
Als de problemen te overzien zijn dan is er veel online hulp beschikbaar. Bekijk samen de site van het NIBUD: https://www.nibud.nl/consumenten/in-4-stappen-grip-op-geld/#stap4

4. Bied professionele hulp aan:
Als de financiële problemen te groot zijn, schakel dan professionele hulp in. Medewerkers hebben via hun gemeente recht op schuldhulpverlening. Als werkgever kun je er ook voor kiezen zelf een budgetcoach in te schakelen. Of bied de NIBUD-cursus, beter te leren omgaan met geld, aan. https://winkel.nibud.nl/professionals/omg

De afdeling personeelszaken kan medewerkers ook helpen. Scholing voor HR medewerkers vind je ook bij het NIBUD. Je kunt ook preventieve lezingen laten geven voor groepen medewerkers over het voorkomen van schulden. https://www.nibud.nl/beroepsmatig/nibud-opleidingen/opleidingsaanbod/

5. Ga terughoudend om met voorschotten:
Ga altijd eerst het gesprek aan. Beoordeel of het voorschot het probleem ook structureel oplost. Vaak is dit namelijk niet zo. Ben je er van bewust dat je een andere relatie krijgt met je medewerker. Je bent na het geven van een voorschot naast werkgever ook schuldeiser.

Dit was mijn laatste Blog voor dit jaar. Volgend jaar staat onder andere het thema de Inclusieve werkvloer op mijn programma. Daar hoop ik weer een mooie reeks blogs over te gaan schrijven. Voor nu, ga allen verstandig om met je uitgaven in deze mooie, maar ook dure maand. Tot volgend jaar.

Bekijk meer blogberichten

Blog: Goede voornemens? Make-it happen!

Ben jij als ondernemer bezig met goede voornemens voor je personeel? Help jij je personeel met het... »

De 5 lessen die iedere leidinggevende te laat leert over het voorkomen van werkstress

Werkstress is beroepsziekte nummer 1 in Nederland. In 2016 bracht dit voor een... »

“Ongemotiveerd personeel bestaat niet”

Je kent het vast wel, werknemers die gedrag laten zien wat je liever niet ziet. Of andersom, dat je... »

Scheiden doet uw organisatie LIJDEN?!

In Nederland stranden ongeveer 40% van de huwelijken, dat is goed voor zo’n 30.000 scheidingen per... »

Hoe wordt de zwakke schakel de medeweker van de maand?

In mijn vorige blog nam ik je mee in het motiveren van je medewerkers. In dit blog vertel ik meer... »

Blog: Kink in de kabel van je medewerker, wat nu?

Je medewerker is geen losse schakel. Hij is onderdeel van vele systemen. Niet alleen binnen jouw... »

Blog: Hoe motiveer je medewerkers?

Op 21 augustus is het wereld dag manusje-van-alles. Nee zo heet het niet echt maar zo noem ik het.... »

Blog: Vinden, binden, boeien en laten bloeien

Uitbereiding van het HAER team Graag wil ik mij via deze weg even voorstellen. Ik ben Anke van... »

Blog: 30 juni Dag van de Social Media

Een mooi moment om stil staan bij mijn eigen Social media gebruik. Inmiddels gebruik ik alweer heel... »

Blog: "Ik werk veilig of ik werk niet"

“Ik werk veilig of ik werk niet” dat is een slogan waar Lisa van Veen HR-adviseur bij HAER advies... »

Berichten 1 van 10 van in totaal 158 berichten.