De 5 lessen die iedere leidinggevende te laat leert over het voorkomen van werkstress

Blog bericht

De 5 lessen die iedere leidinggevende te laat leert over het voorkomen van werkstress

Anke van Helmond

Thursday 14 November 2019

Werkstress is beroepsziekte nummer 1 in Nederland. In 2016 bracht dit voor een werkgever gemiddeld zo’n 8200 euro aan verzuimkosten per zieke medewerker. En dan hebben we het nog niet over de kosten van vervanging, gemiste omzet, enzovoorts. Het loont als werkgever deze “beroepsziekte” te voorkomen.

Hoe herken je werkstress?
Het is lastig om te zeggen hoe werkstress ontstaat. Het begint altijd bij de werkdruk die je medewerker ervaart. Heeft je medewerker niet voldoende tijd om zijn werk uit te voeren? Kan hij niet de gewenste kwaliteit afleveren? Moet hij teveel werk in een te korte tijd doen? Dan ligt een hoge werkdruk op de loer. Zeker in de huidige tijd waar personeelstekort geen onbekende term is ontstaan deze situaties heel snel.

Herken je deze punten binnen jouw organisatie? Dan wil jij toch ook voorkomen dat je medewerkers hierdoor uitvallen. Je gunt het niemand om uit te vallen door een te hoge werkdruk. De stap om terug te keren op het werk wordt vaak alleen maar groter. Je medewerker zal zich afvragen of die berg met werk niet nog hoger geworden is. Kan hij na het uitvallen door werkstress zijn werk wel nog uitvoeren zoals hij dat daarvoor deed?

Wat kan je doen om werkstress te voorkomen?
Hieronder geef ik 5 praktische tips weg!

1. Zorg voor duidelijkheid en structuur
Dit kan door middel van het stellen van duidelijke doelen en ook door bijvoorbeeld het opstellen van functieomschrijvingen. Zo breng je structuur aan in de functies binnen je organisatie en weet de werknemer welke taken en verantwoordelijkheden er van hem verwacht worden.

2. Zorg voor een goede werksfeer en goede onderlinge samenwerking
De een hecht hier misschien meer waarde aan dan de ander maar uiteindelijk werkt iedereen het liefste binnen een team of organisatie waar plezier voorop staat.

3. Vier je fouten
Creëer een cultuur waar fouten maken mag en deze niet meteen afgestraft worden. Van fouten kun je juist leren, door het ook zo te zien wordt men alleen maar beter.

4. Ga het gesprek aan
Zorg voor een open cultuur binnen jouw bedrijf of afdeling. Ga met mensen het gesprek aan, mogelijk omdat je denkt dat ze een hoge werkdruk ervaren of met een andere reden. Zolang jij toegankelijk bent voor de medewerker zul je ook eerder op de hoogte zijn als hij een veranderde houding krijgt ten opzicht van werkdruk.

5. Investeer in medewerkers
Train je medewerkers in onderwerpen bijvoorbeeld als werkdruk en hoe hier mee om te gaan. De kosten van een training zijn minimaal vergeleken met de kosten van verzuimbegeleiding. Denk aan trainingen over time management, werkdrukmanagement en effectief omgaan met stress.

Heb jij vragen over het onderwerp werkstress? Ben je in een situatie betrokken waarbij dit onderwerp aan de orde is en wil je hierover sparren? Neem dan contact op met mij via anke.vanhelmond@haer.nl of via 06-15335277

Bekijk meer blogberichten

De kip of het ei?

De vraag is al eeuwenlang onbeantwoord: wat was er het eerst, de kip of het ei? Zonder een ei kan... »

Verborgen ambities en geheime idealen

Enigszins teleurgesteld hoorde ik de een na de ander aan. Ik heb het over jeugdige deelnemers aan... »

Gastblog: Transitievergoeding nekslag voor glastuinders? (ingezonden brief)

Maandelijks presenteert HAER u een gastblog: een blog, geschreven door een persoon die vanwege z'n... »

Ik ben toch zeker Sinterklaas niet!

Ik vond de goedheilig man eigenlijk helemaal niet zo sympathiek, afgelopen weekend tijdens de... »

...'t zijn soms nét mensen!

Afgelopen week een gesprek gehad met een oud-collega, manager binnen een produktiebedrijf. Vooral... »

Gastblog: Begeleiden in leren leren (Mariëtte Degreef, Bill)

Maandelijks presenteert HAER u een gastblog: een blog, geschreven door een persoon die vanwege z'n... »

Help, ik word werkgever!

Het in dienst nemen van personeel betekent niet automatisch dat men ook een goed werkgever is. Of... »

Een pleister voorkomt geen valpartij

Het verbaast me inmiddels allang niet meer: iedereen heeft altijd wel een voorbeeld paraat. Zo gauw... »

Gastblog: Hoe herken ik bij mijn medewerkers dat ze stress ervaren? (Edith Helwegen, Serenity Coaching)

Maandelijks presenteert HAER u een gastblog: een blog, geschreven door een persoon die vanwege z'n... »

Dierenmanieren: beestachtig goed?

Domme gans, trage slak, sluwe vos, angsthaas... U heeft dergelijke vergelijkingen tussen dieren en... »

Berichten 61 van 70 van in totaal 158 berichten.