De 5 lessen die iedere leidinggevende te laat leert over het voorkomen van werkstress

Blog bericht

De 5 lessen die iedere leidinggevende te laat leert over het voorkomen van werkstress

Anke van Helmond

Thursday 14 November 2019

Werkstress is beroepsziekte nummer 1 in Nederland. In 2016 bracht dit voor een werkgever gemiddeld zo’n 8200 euro aan verzuimkosten per zieke medewerker. En dan hebben we het nog niet over de kosten van vervanging, gemiste omzet, enzovoorts. Het loont als werkgever deze “beroepsziekte” te voorkomen.

Hoe herken je werkstress?
Het is lastig om te zeggen hoe werkstress ontstaat. Het begint altijd bij de werkdruk die je medewerker ervaart. Heeft je medewerker niet voldoende tijd om zijn werk uit te voeren? Kan hij niet de gewenste kwaliteit afleveren? Moet hij teveel werk in een te korte tijd doen? Dan ligt een hoge werkdruk op de loer. Zeker in de huidige tijd waar personeelstekort geen onbekende term is ontstaan deze situaties heel snel.

Herken je deze punten binnen jouw organisatie? Dan wil jij toch ook voorkomen dat je medewerkers hierdoor uitvallen. Je gunt het niemand om uit te vallen door een te hoge werkdruk. De stap om terug te keren op het werk wordt vaak alleen maar groter. Je medewerker zal zich afvragen of die berg met werk niet nog hoger geworden is. Kan hij na het uitvallen door werkstress zijn werk wel nog uitvoeren zoals hij dat daarvoor deed?

Wat kan je doen om werkstress te voorkomen?
Hieronder geef ik 5 praktische tips weg!

1. Zorg voor duidelijkheid en structuur
Dit kan door middel van het stellen van duidelijke doelen en ook door bijvoorbeeld het opstellen van functieomschrijvingen. Zo breng je structuur aan in de functies binnen je organisatie en weet de werknemer welke taken en verantwoordelijkheden er van hem verwacht worden.

2. Zorg voor een goede werksfeer en goede onderlinge samenwerking
De een hecht hier misschien meer waarde aan dan de ander maar uiteindelijk werkt iedereen het liefste binnen een team of organisatie waar plezier voorop staat.

3. Vier je fouten
Creëer een cultuur waar fouten maken mag en deze niet meteen afgestraft worden. Van fouten kun je juist leren, door het ook zo te zien wordt men alleen maar beter.

4. Ga het gesprek aan
Zorg voor een open cultuur binnen jouw bedrijf of afdeling. Ga met mensen het gesprek aan, mogelijk omdat je denkt dat ze een hoge werkdruk ervaren of met een andere reden. Zolang jij toegankelijk bent voor de medewerker zul je ook eerder op de hoogte zijn als hij een veranderde houding krijgt ten opzicht van werkdruk.

5. Investeer in medewerkers
Train je medewerkers in onderwerpen bijvoorbeeld als werkdruk en hoe hier mee om te gaan. De kosten van een training zijn minimaal vergeleken met de kosten van verzuimbegeleiding. Denk aan trainingen over time management, werkdrukmanagement en effectief omgaan met stress.

Heb jij vragen over het onderwerp werkstress? Ben je in een situatie betrokken waarbij dit onderwerp aan de orde is en wil je hierover sparren? Neem dan contact op met mij via anke.vanhelmond@haer.nl of via 06-15335277

Bekijk meer blogberichten

Undercover Boss

Heeft u het programma Undercover Boss wel eens gezien? De baas van een organisatie vermomt... »

Werkplezier? Weinig om over te lachen!

Werkplezier is belangrijk. Volgens mij een uitgangspunt waar werkgevers en werknemers het... »

Uitbreiding van het HAER-team... even voorstellen!

Hallo, graag zou ik hierbij de kans aangrijpen om mijzelf voor te stellen. Ik ben Emmy Keulen,... »

De kracht van vertrouwen

Een poosje geleden reed ik, na een gesprek van bijna twee uur bij een relatie, enigszins... »

Wet werk en zekerheid: nieuwe risico’s en kansen

De Wet werk en zekerheid (WWZ) is een feit: het eerste deel van de nieuwe regels is al per 1... »

Succes moet je (samen) vieren

Naar een oude vertelling

Twee broers waren getalenteerde zwaardvechters. Ze hadden ieder een eigen... »

“Een goede balans tussen sociaal en zakelijk”

Onderstaand het verhaal van een agrarisch onderneemster, die gecoacht werd op het gebied van het... »

Een parabel over zwemmeester Tom (of: een observatie van verschillende vormen van leiderschap)

Mijn jongste dochter zit op zwemles. Niet echt een spannend onderwerp voor de lezer van de... »

Ik kan niets anders doen dan afwachten...

“Daniëlle, ik wil graag eens met je praten over onze arbodienst. Heb je even tijd?” Ja, voor... »

Oplossingsgericht personeelsbeleid: sprookje of werkelijkheid?

“Volgende week zal je nieuwsbrief wel weer verschijnen, ik lees je verhaaltjes elke keer.” Een... »

Berichten 51 van 60 van in totaal 161 berichten.