Scheiden doet uw organisatie LIJDEN?!

Blog bericht

Scheiden doet uw organisatie LIJDEN?!

Marjolein de Jong

Monday 7 October 2019

In Nederland stranden ongeveer 40% van de huwelijken, dat is goed voor zo’n 30.000 scheidingen per jaar. De meerderheid van deze mensen heeft een baan. Als werkgever of HR-afdeling zal je vroeg of laat te maken krijgen met de gevolgen van een scheiding van je medewerkers. Van belang als organisatie je te bedenken hoe je hiermee om wil gaan.

Hoe kun je je medewerker helpen?
Een scheiding ontwricht het dagelijks leven van je medewerker. Door emotie, stress en schaamte kan productiviteit verminderen. Het kan zelfs leiden tot een ziekmelding. Op financieel gebied heeft scheiden grote gevolgen. Het is de belangrijkste oorzaak van geldproblemen bij medewerkers. Als werkgever/HR-afdeling ben je er dan ook bij gebaat je medewerker te helpen zijn zaken op de rit te krijgen.

• Zorg voor een open sfeer in je organisatie, zodat er geen drempel is om privé-problemen te bespreken:
- Bespreek de balans tussen werk en privé standaard in functioneringsgesprekken.
- Treed op tegen roddelen.
- Bied je medewerker emotionele steun. Een scheiding is een rouwmoment.
- Wees coulant, je medewerker is nu minder productief, maar dit is van tijdelijke aard.

• Vraag je medewerker of hij eventueel meer of minder wil werken. Hij kan meer zorgtaken krijgen waardoor hij minder wil werken. Maar het kan ook dat hij meer wil werken omdat woonlasten toenemen en inkomen afneemt. Vraag de medewerker altijd of hij de arbeidsovereenkomst tijdelijk of definitief wil aanpassen.

• Geef een scheiding binnen 2 jaar door aan de pensioenuitvoerder. De ex-partner heeft wettelijk recht op een deel van het opgebouwde ouderdomspensioen en eventueel partnerpensioen. Dat geldt ook voor jouw medewerker. In het echtscheidingsplan kunnen ex-partners hier afspraken over maken. Deze afspraken geef je door aan de pensioenuitvoerder.
Download hier een voorbeelddocument Mededeling van scheiding.

• Bij een scheiding moet je veel geldzaken regelen. Verwijs je medewerker naar sites waar meer informatie beschikbaar is. Nog beter, stel medewerkers in je organisatie beschikbaar om te helpen bij een scheiding. Denk aan de HR-afdeling of financiële medewerkers. Maar je kunt ook helpen met het inzetten van een scheidingsmakelaar of een budgetcoach.
Praktische websites:
https://www.wijzeringeldzaken.nl/uit-elkaar-gaan/checklist-scheiden-of-uit-elkaar-gaan/
https://vng.nl/onderwerpenindex/maatschappelijke-ondersteuning/scheiden-zonder-schade

Is het in balans houden van werk en privé niet de taak van de medewerker?
Je zult misschien denken werk en privé moet je gescheiden houden. En natuurlijk zijn medewerkers zelf verantwoordelijk voor het bewaken van de balans. Echter door een open sfeer te creëren zal je medewerker sneller problemen met je delen. Maak beleid op veel voorkomende problemen bij medewerkers. Zo creëer je duidelijkheid en zal een medewerker eerder aangeven gebruik te willen maken van bijvoorbeeld bepaald verlof. Dit kun je doen door het invoeren van levensfasebewust personeelsbeleid.

Hoe graag je het ook zou willen. Je ontkomt er niet aan dat situaties in het privéleven het werk beïnvloeden. Als werkgever of HR-afdeling is dit een onderwerp dat je niet uit de weg moet gaan. Investeer in gelukkige medewerkers. Gaat het privé even wat minder, kijk dan hoe je samen verder komt. Dit blog is de tweede in een reeks, waarin ik je graag dieper meeneem in de werk en privé balans.

De volgende keer en blog over hoe om te gaan met schulden: “Eigen SCHULD, dikke bult?”

Bekijk meer blogberichten

Die ene vraag, een verschil?!

Daar zitten we, samen aan tafel. Ik zie iets van wanhoop in de ogen. Waar moeten we het nog zoeken... »

Werkgeluk, de sleutel om een happyholic te boeien

Tijdens een medewerkersbijeenkomst van AB Werkt gaf Wim Davidse een lezing. Wim is flex- &... »

Blog: Goede voornemens? Make-it happen!

Ben jij als ondernemer bezig met goede voornemens voor je personeel? Help jij je personeel met het... »

Blog: “Eigen SCHULD, dikke bult?”

December is een dure maand met sinterklaascadeaus en kerstinkopen. In deze maand is de kans groot... »

De 5 lessen die iedere leidinggevende te laat leert over het voorkomen van werkstress

Werkstress is beroepsziekte nummer 1 in Nederland. In 2016 bracht dit voor een... »

“Ongemotiveerd personeel bestaat niet”

Je kent het vast wel, werknemers die gedrag laten zien wat je liever niet ziet. Of andersom, dat je... »

Hoe wordt de zwakke schakel de medeweker van de maand?

In mijn vorige blog nam ik je mee in het motiveren van je medewerkers. In dit blog vertel ik meer... »

Blog: Kink in de kabel van je medewerker, wat nu?

Je medewerker is geen losse schakel. Hij is onderdeel van vele systemen. Niet alleen binnen jouw... »

Blog: Hoe motiveer je medewerkers?

Op 21 augustus is het wereld dag manusje-van-alles. Nee zo heet het niet echt maar zo noem ik het.... »

Blog: Vinden, binden, boeien en laten bloeien

Uitbereiding van het HAER team Graag wil ik mij via deze weg even voorstellen. Ik ben Anke van... »

Berichten 1 van 10 van in totaal 160 berichten.