Gastblog: Hoe selecteer je de juiste werknemer voor je bedrijf? – Bas Klein Geltink (eigenaar Sollicitego)

Blog bericht

Gastblog: Hoe selecteer je de juiste werknemer voor je bedrijf? – Bas Klein Geltink (eigenaar Sollicitego)

Sunday 5 June 2016

Bas Klein Geltink is sollicitatietrainer, eigenaar van Sollicitego en een fanatiek wereldreiziger. Tijdens zijn loopbaan als recruiter heeft hij duizenden sollicitanten geïnterviewd en trainingen gegeven met betrekking tot het afnemen van sollicitatiegesprekken. Daarnaast onderhield hij contacten met eigenaren, recruiters en P&O-medewerkers, van kleine bedrijven tot multinationals. Deze kennis zet hij nu in om young professionals te helpen een baan te vinden door middel van outplacementtrajecten en sollicitatietrainingen.


Hoe selecteer je de juiste medewerker voor je bedrijf?

 

Graag help ik je met praktische tips om het juiste personeel voor je organisatie te selecteren. Ik ben er namelijk van overtuigd dat je nooit een stevig huis kunt bouwen als de fundatie slecht is. Werknemers zijn de fundatie en ook de steunbalken voor een bedrijf. Om succesvol te worden en te blijven is het aannemen van het juiste personeel daarom van essentieel belang! Maar hoe doe je dit?

Tip 1: Stel duidelijke functie-eisen op
Dit klinkt als een open deur, maar als je niet helder hebt wat je zoekt ga je het ook niet vinden! Verschuil je niet achter standaard en nietszeggende begrippen zoals “executiekracht” of “spin in het web” etc. maar durf te focussen op gewenste competenties en karaktereigenschappen.

Tip 2: Stel de sollicitant op zijn/haar gemak
Een sollicitant die zich thuis voelt, laat eerder het achterste van zijn/haar tong zien dan een zenuwachtige sollicitant. Om het ijs te breken zou je ook kunnen beginnen met een korte rondleiding door het bedrijf, voordat je achter het bureau plaatsneemt. De sollicitant een dagje laten meewerken is ook een goede optie!

Tip 3: Ga niet op je eerste indruk af
Onbewust vormen wij meteen een eerste indruk over iemand. Deze indruk is leidend in het gehele sollicitatiegesprek en laat weinig ruimte over voor het tegendeel. Vergeet niet dat stille wateren diepe gronden hebben en probeer je eerste indruk altijd te minimaliseren.

Tip 4: Vertel zelf zo min mogelijk
Als ondernemer begrijp ik heel goed dat het geweldig is om over je eigen dienst of product te praten. Dit kun je beter bewaren voor later. Als je zelf aan het woord bent, praat de sollicitant niet, waardoor je minder tijd hebt om een goed beeld van hem of haar te vormen. De sollicitant zou tevens je informatie kunnen gebruiken om naar je mond te praten.

Tip 5: De kracht van de referent
Mijn gouden regel is en blijft dat ik minimaal twee referenties wil spreken. Bel altijd naar het algemene bedrijfsnummer en laat je vervolgens doorverbinden. Hierdoor weet je zeker dat je de juiste persoon aan de lijn hebt. Ga niet blind af op de lovende LinkedIn referenties, maar zoek liever de dialoog op met een ex-manager. Als je namelijk de valkuilen van een nieuwe werknemer kent, kun je hierop anticiperen.

Tip 6: Stel de belangrijkste vraag
De belangrijkste vraag die ik altijd stel aan het einde van het gesprek luidt: “Is er nog iets waar ik rekening mee dien te houden?”. Laat hierna heel even de stilte vallen. Je zult verbaasd zijn welke verrassingen er soms plots op tafel komen te liggen!

Heel veel succes met het voeren van sollicitatiegesprekken en ik hoop dat de bovenstaande tips je helpen met het aannemen van het juiste personeel. Niks is namelijk leuker dan een werknemer aan te nemen en hem/haar succesvol te zien ontwikkelen!

Bas Klein Geltink – Sollicitatietrainer @ Sollicitego

Bekijk meer blogberichten

Blog: Laten bloeien

Ruim een jaar geleden schreef ik mijn eerste blog voor HAER Advies met de titel: “Vinden, binden,... »

Die ene vraag, een verschil?!

Daar zitten we, samen aan tafel. Ik zie iets van wanhoop in de ogen. Waar moeten we het nog zoeken... »

Werkgeluk, de sleutel om een happyholic te boeien

Tijdens een medewerkersbijeenkomst van AB Werkt gaf Wim Davidse een lezing. Wim is flex- &... »

Blog: Goede voornemens? Make-it happen!

Ben jij als ondernemer bezig met goede voornemens voor je personeel? Help jij je personeel met het... »

Blog: “Eigen SCHULD, dikke bult?”

December is een dure maand met sinterklaascadeaus en kerstinkopen. In deze maand is de kans groot... »

De 5 lessen die iedere leidinggevende te laat leert over het voorkomen van werkstress

Werkstress is beroepsziekte nummer 1 in Nederland. In 2016 bracht dit voor een... »

“Ongemotiveerd personeel bestaat niet”

Je kent het vast wel, werknemers die gedrag laten zien wat je liever niet ziet. Of andersom, dat je... »

Scheiden doet uw organisatie LIJDEN?!

In Nederland stranden ongeveer 40% van de huwelijken, dat is goed voor zo’n 30.000 scheidingen per... »

Hoe wordt de zwakke schakel de medeweker van de maand?

In mijn vorige blog nam ik je mee in het motiveren van je medewerkers. In dit blog vertel ik meer... »

Blog: Kink in de kabel van je medewerker, wat nu?

Je medewerker is geen losse schakel. Hij is onderdeel van vele systemen. Niet alleen binnen jouw... »

Berichten 1 van 10 van in totaal 161 berichten.