Familiebedrijf: loyaal en gepassioneerd

Blog bericht

Familiebedrijf: loyaal en gepassioneerd

Emmy Keulen

Wednesday 5 October 2016

Afgelopen jaar is HAER Advies druk bezig geweest met het adviseren en begeleiden van 27 organisaties actief in de agrarische- en aanverwante sectoren omtrent duurzame inzetbaarheid. Dit leerzame project heeft ons wederom nieuwe inzichten gebracht over hoe verschillende ondernemers op een verschillende wijze naar het personeel én personeelsbeleid kijken. Stiekem is dát alleen
al waarom wij ons werk zo leuk vinden.

Wat ons met name is opgevallen tijdens de begeleidingstrajecten, is de grote groep familiebedrijven tussen de deelnemers. Bijna 86% van de deelnemers was namelijk een familiebedrijf, sommige betrof het een startende organisatie, maar ook bedrijven die menig generatiewissel hebben doorgemaakt hebben ons geïnspireerd om de verdieping op te zoeken in het fenomeen ‘familiebedrijf’.

Lange termijn rendement
Familiebedrijven zijn in tegenstelling tot beursgenoteerde ondernemingen niet gericht op koerswinst en bonussen. "Ze houden de lange termijn meer in het oog, de eigenaren zijn immers aandeelhouders en geen 'aandeelhandelaren', zoals bij beursbedrijven het geval is”. Zo stelt Roberto Flören, hoogleraar familiebedrijven aan Nyenrode Universiteit.

Loyaal
Familiebedrijven gaan uiterst loyaal met hun personeel om. "Ze houden hun medewerkers in recessietijd langer vast. Daar schuilt echter ook een gevaar in, omdat ze door hun hoge mate van loyaliteit soms geneigd zijn hun personeel te lang binnen te houden", meent de hoogleraar.

Passie
Typische kenmerken van familiebedrijven vormen de gerichtheid op continuïteit, de passie, het 'ware ondernemerschap' en een snelle besluitvorming. Maar ook het management, dat soms minder ontwikkeld is, omdat het uit de eigen gelederen moet komen.

Ons kent ons
De maatschappelijke verantwoordelijkheid van familiebedrijven is van oudsher groot. Medewerkers waren en zijn afkomstig uit de eigen regio. Sponsoring van het plaatselijke verenigingsleven lijkt ontstaan te zijn binnen het familiebedrijf. Het is vooral een ons kent ons. Mensen ontslaan omdat dit financieel wenselijk/noodzakelijk is voor het bedrijf, wordt vanuit allerlei persoonlijke redenen zo lang mogelijk uitgesteld. 

Opvolging in het familiebedrijf
Opvolging is een lastig onderwerp, zeker binnen het familiebedrijf. De directeur vraagt zich niet alleen af of er in de familie wel een geschikte opvolger aanwezig is. Minstens zo relevant is de intrinsieke motivatie van de directeur om ook zelf dat stapje terug te willen doen. Er zijn nog steeds eindverantwoordelijken die dit niet lijken te willen, opstappen. "De eerste stap is dat de directeuren moeten beseffen dat ze zich moeten laten opvolgen. Ze moeten het idee loslaten dat ze onmisbaar zijn. Of het nu goed of slecht gaat met de economie, ze hebben altijd wel een excuus paraat om het bedrijf 'niet in de steek te laten'", licht Flören toe.

Dure kennis
Of het bedrijf nu in de familie blijft of niet, van belang is dat degene die vertrekt zijn/haar kennis achterlaat. Beter nog is dat je als directeur vroegtijdig je beschikbare, vaak unieke, kennis tijdig vastlegt. Als je (plotseling) vertrekt dan kan met je verdwijnen het voortbestaan van het bedrijf ernstig in gevaar komen. Anders gezegd: juist je unieke kennis en kunde zijn geld waard.

Wij zijn nieuwsgierig… Herkent u zichzelf hierin én zou uw ideale personeelsbestand ook bestaan uit loyale, gepassioneerde medewerkers die u ook in de privésfeer kent, die gestructureerd de kennis en ervaring binnen het bedrijf wil vastleggen en overdragen, én betrokken blijven met de organisatie op het moment dat het heel even tegenzit?

Bron: Managementsite / Nu.nl / Project Duurzame Inzetbaarheid

Bekijk meer blogberichten

Blog: Laten bloeien

Ruim een jaar geleden schreef ik mijn eerste blog voor HAER Advies met de titel: “Vinden, binden,... »

Die ene vraag, een verschil?!

Daar zitten we, samen aan tafel. Ik zie iets van wanhoop in de ogen. Waar moeten we het nog zoeken... »

Werkgeluk, de sleutel om een happyholic te boeien

Tijdens een medewerkersbijeenkomst van AB Werkt gaf Wim Davidse een lezing. Wim is flex- &... »

Blog: Goede voornemens? Make-it happen!

Ben jij als ondernemer bezig met goede voornemens voor je personeel? Help jij je personeel met het... »

Blog: “Eigen SCHULD, dikke bult?”

December is een dure maand met sinterklaascadeaus en kerstinkopen. In deze maand is de kans groot... »

De 5 lessen die iedere leidinggevende te laat leert over het voorkomen van werkstress

Werkstress is beroepsziekte nummer 1 in Nederland. In 2016 bracht dit voor een... »

“Ongemotiveerd personeel bestaat niet”

Je kent het vast wel, werknemers die gedrag laten zien wat je liever niet ziet. Of andersom, dat je... »

Scheiden doet uw organisatie LIJDEN?!

In Nederland stranden ongeveer 40% van de huwelijken, dat is goed voor zo’n 30.000 scheidingen per... »

Hoe wordt de zwakke schakel de medeweker van de maand?

In mijn vorige blog nam ik je mee in het motiveren van je medewerkers. In dit blog vertel ik meer... »

Blog: Kink in de kabel van je medewerker, wat nu?

Je medewerker is geen losse schakel. Hij is onderdeel van vele systemen. Niet alleen binnen jouw... »

Berichten 1 van 10 van in totaal 161 berichten.