De 5 lessen die iedere leidinggevende te laat leert over het voorkomen van werkstress

Blog bericht

De 5 lessen die iedere leidinggevende te laat leert over het voorkomen van werkstress

Anke van Helmond

Thursday 14 November 2019

Werkstress is beroepsziekte nummer 1 in Nederland. In 2016 bracht dit voor een werkgever gemiddeld zo’n 8200 euro aan verzuimkosten per zieke medewerker. En dan hebben we het nog niet over de kosten van vervanging, gemiste omzet, enzovoorts. Het loont als werkgever deze “beroepsziekte” te voorkomen.

Hoe herken je werkstress?
Het is lastig om te zeggen hoe werkstress ontstaat. Het begint altijd bij de werkdruk die je medewerker ervaart. Heeft je medewerker niet voldoende tijd om zijn werk uit te voeren? Kan hij niet de gewenste kwaliteit afleveren? Moet hij teveel werk in een te korte tijd doen? Dan ligt een hoge werkdruk op de loer. Zeker in de huidige tijd waar personeelstekort geen onbekende term is ontstaan deze situaties heel snel.

Herken je deze punten binnen jouw organisatie? Dan wil jij toch ook voorkomen dat je medewerkers hierdoor uitvallen. Je gunt het niemand om uit te vallen door een te hoge werkdruk. De stap om terug te keren op het werk wordt vaak alleen maar groter. Je medewerker zal zich afvragen of die berg met werk niet nog hoger geworden is. Kan hij na het uitvallen door werkstress zijn werk wel nog uitvoeren zoals hij dat daarvoor deed?

Wat kan je doen om werkstress te voorkomen?
Hieronder geef ik 5 praktische tips weg!

1. Zorg voor duidelijkheid en structuur
Dit kan door middel van het stellen van duidelijke doelen en ook door bijvoorbeeld het opstellen van functieomschrijvingen. Zo breng je structuur aan in de functies binnen je organisatie en weet de werknemer welke taken en verantwoordelijkheden er van hem verwacht worden.

2. Zorg voor een goede werksfeer en goede onderlinge samenwerking
De een hecht hier misschien meer waarde aan dan de ander maar uiteindelijk werkt iedereen het liefste binnen een team of organisatie waar plezier voorop staat.

3. Vier je fouten
Creëer een cultuur waar fouten maken mag en deze niet meteen afgestraft worden. Van fouten kun je juist leren, door het ook zo te zien wordt men alleen maar beter.

4. Ga het gesprek aan
Zorg voor een open cultuur binnen jouw bedrijf of afdeling. Ga met mensen het gesprek aan, mogelijk omdat je denkt dat ze een hoge werkdruk ervaren of met een andere reden. Zolang jij toegankelijk bent voor de medewerker zul je ook eerder op de hoogte zijn als hij een veranderde houding krijgt ten opzicht van werkdruk.

5. Investeer in medewerkers
Train je medewerkers in onderwerpen bijvoorbeeld als werkdruk en hoe hier mee om te gaan. De kosten van een training zijn minimaal vergeleken met de kosten van verzuimbegeleiding. Denk aan trainingen over time management, werkdrukmanagement en effectief omgaan met stress.

Heb jij vragen over het onderwerp werkstress? Ben je in een situatie betrokken waarbij dit onderwerp aan de orde is en wil je hierover sparren? Neem dan contact op met mij via anke.vanhelmond@haer.nl of via 06-15335277

Bekijk meer blogberichten

Werkgeluk, de sleutel om een happyholic te boeien

Tijdens een medewerkersbijeenkomst van AB Werkt gaf Wim Davidse een lezing. Wim is flex- &... »

Blog: Goede voornemens? Make-it happen!

Ben jij als ondernemer bezig met goede voornemens voor je personeel? Help jij je personeel met het... »

Blog: “Eigen SCHULD, dikke bult?”

December is een dure maand met sinterklaascadeaus en kerstinkopen. In deze maand is de kans groot... »

“Ongemotiveerd personeel bestaat niet”

Je kent het vast wel, werknemers die gedrag laten zien wat je liever niet ziet. Of andersom, dat je... »

Scheiden doet uw organisatie LIJDEN?!

In Nederland stranden ongeveer 40% van de huwelijken, dat is goed voor zo’n 30.000 scheidingen per... »

Hoe wordt de zwakke schakel de medeweker van de maand?

In mijn vorige blog nam ik je mee in het motiveren van je medewerkers. In dit blog vertel ik meer... »

Blog: Kink in de kabel van je medewerker, wat nu?

Je medewerker is geen losse schakel. Hij is onderdeel van vele systemen. Niet alleen binnen jouw... »

Blog: Hoe motiveer je medewerkers?

Op 21 augustus is het wereld dag manusje-van-alles. Nee zo heet het niet echt maar zo noem ik het.... »

Blog: Vinden, binden, boeien en laten bloeien

Uitbereiding van het HAER team Graag wil ik mij via deze weg even voorstellen. Ik ben Anke van... »

Blog: 30 juni Dag van de Social Media

Een mooi moment om stil staan bij mijn eigen Social media gebruik. Inmiddels gebruik ik alweer heel... »

Berichten 1 van 10 van in totaal 159 berichten.