Bruisen of pruttelen?

Blog bericht

Bruisen of pruttelen?

Monday 30 November 2015

Bedrijven verschillen van elkaar. In omvang, aard, inrichting, aansturing…. noem maar op. Bedrijven verschillen natuurlijk óók van elkaar in de mate van succes. Vaak gaat het verschil tussen succesvolle bedrijven en iets minder succesvolle bedrijven gepaard met een verschil in energieniveau binnen de bedrijven. De sfeer, dynamiek, lol, de wil. Zien mensen kansen? En grijpen ze dien kansen dan ook met beide handen aan? Met andere woorden: bruist het binnen het bedrijf of pruttelt het een beetje?

Mogelijk heeft het ‘pruttelen’ binnen sommige bedrijven te maken met de economische situatie van dit moment. We hebben in deze tijd natuurlijk veel te verliezen. En er gaat momenteel – óók in de agrarische sectoren– veel energie naar het vermijden van dit verlies. Besparen op kosten die niet direct noodzakelijk zijn. Hakken in het zand om de, soms echter onontkoombare, veranderingen zoveel mogelijk af te remmen. Minder tijd, geld en energie steken in datgene wat weliswaar heel belangrijk is, maar nu even net wat minder dringend. Want een goede sfeer, dynamiek, lol, de wil, helpen nu eenmaal niet om het hoofd boven water te houden. Dat is althans, bewust of onbewust, de achterliggende gedachte. Toch betekent het investeren in dat soort zaken, uiteindelijk en vaak indirect, júist ook lijfsbehoud.

Maar ook los van de economische situatie zie je dat er verschillen bestaan. In een aantal bedrijven, of beter gezegd bij de medewerkers van een aantal bedrijven, heerst het uitgangspunt dat het ‘maar’ werk is. Bij andere medewerkers, of bij andere bedrijven, ligt er een andere lading op. Daar zijn mensen als persoon inzet bij het werk. Daar vragen ze zich steeds en fanatiek af: hoe kunnen we nu het beste doen en het meeste doen? Daar hebben de mensen een grote bereidheid om open te staan en te leren van elkaar. Want de uitkomst zegt iets over mij en de uitkomst zegt iets over ons. Het is aan ons de plicht en verantwoordelijkheid om er zoveel mogelijk mee te doen. Mensen zijn geraakt in hun functioneren.

De menselijke maat ontbreekt soms in organisaties. De vraag: waarom doen we de dingen? Wat is onze rol? Waarom vinden we dat belangrijk? We spreken ons niet meer uit, maar kroppen de gevoelens op in de vorm van frustratie en weerstand. Evaluaties vinden nauwelijks plaats of zijn formele momenten geworden, rituelen in plaats van gesprekken van mens tot mens. Kritiek leggen we naast ons neer. Terwijl het fundament daaronder: de wil van mensen om bij te dragen, de motivatie om beter te worden in wat we doen, juist onderwerp van gesprek zou moeten zijn. Als je dan rustig blijft, laat zien wat je van plan bent en laat zien dat je naast je mensen staat en niet tegenover hen, dan blijkt het vaak allemaal reuze mee te vallen en bereik je eigenlijk veel meer. Soms is het de kunst om de strijd niet aan te gaan en jezelf juist een klein beetje kleiner te maken. Eerst kijken wat er leeft, wat zich aandient en dan pas stapjes zetten. Zodat je niet bedreigend bent, maar aansluit bij wat er leeft en zo duidelijk maakt waar het om draait.

Als leidinggevende de goede balans vinden: wanneer geef ik een instructie en wanneer maak ik mezelf even klein? Dat is natuurlijk vreselijk moeilijk, als je zelf precies weet wat er zou moeten gebeuren, wanneer en op welke manier. Maar pas als medewerkers af en toe voldoende ruimte voelen om zelf aan de slag te gaan, kan het gebeuren: participatie, activiteit, meedenken, interactiviteit. Het verschil tussen pruttelen en bruisen.

De moeite waard om energie in te steken?

Bekijk meer blogberichten

Blog: Laten bloeien

Ruim een jaar geleden schreef ik mijn eerste blog voor HAER Advies met de titel: “Vinden, binden,... »

Die ene vraag, een verschil?!

Daar zitten we, samen aan tafel. Ik zie iets van wanhoop in de ogen. Waar moeten we het nog zoeken... »

Werkgeluk, de sleutel om een happyholic te boeien

Tijdens een medewerkersbijeenkomst van AB Werkt gaf Wim Davidse een lezing. Wim is flex- &... »

Blog: Goede voornemens? Make-it happen!

Ben jij als ondernemer bezig met goede voornemens voor je personeel? Help jij je personeel met het... »

Blog: “Eigen SCHULD, dikke bult?”

December is een dure maand met sinterklaascadeaus en kerstinkopen. In deze maand is de kans groot... »

De 5 lessen die iedere leidinggevende te laat leert over het voorkomen van werkstress

Werkstress is beroepsziekte nummer 1 in Nederland. In 2016 bracht dit voor een... »

“Ongemotiveerd personeel bestaat niet”

Je kent het vast wel, werknemers die gedrag laten zien wat je liever niet ziet. Of andersom, dat je... »

Scheiden doet uw organisatie LIJDEN?!

In Nederland stranden ongeveer 40% van de huwelijken, dat is goed voor zo’n 30.000 scheidingen per... »

Hoe wordt de zwakke schakel de medeweker van de maand?

In mijn vorige blog nam ik je mee in het motiveren van je medewerkers. In dit blog vertel ik meer... »

Blog: Kink in de kabel van je medewerker, wat nu?

Je medewerker is geen losse schakel. Hij is onderdeel van vele systemen. Niet alleen binnen jouw... »

Berichten 1 van 10 van in totaal 161 berichten.