5 schadelijke types werknemers (en hoe ermee om te gaan)

Blog bericht

5 schadelijke types werknemers (en hoe ermee om te gaan)

Monday 4 June 2018

Sommige medewerkers maken er echt een potje van. Ze ontwrichten teams, zorgen ervoor dat doelstellingen niet gehaald worden en maken iedereen om hen heen het leven zuur.

Hoe herken je deze medewerkers en hoe ga je met hen om? Getvoip heeft de vijf types schadelijke medewerkers en hoe je daarmee omgaat in een infographic gezet.

1. De eeuwige puinhoop (Hot Mess)
Deze incompetente, grillige en onbetrouwbare persoonlijkheid zuigt de energie van het hele team op. De eeuwige puinhoop vraagt continu om hulp en is afhankelijk van anderen, die daardoor gefrustreerd raken en minder productief zijn.

Slechte eigenschappen:
- Aangeleerde hulpeloosheid
- Ongeorganiseerd
- Passief
- Weerstand bieden aan verandering

Tegengif:
- Bijscholen
- Verbeterplannen opstellen
- Coachen
- Bewustwording stimuleren door regelmatige checks

2. De luilak
De luilak heeft een dagtaak aan het vermijden van werk. Hij doet echt een aanslag op de energie en het enthousiasme van zijn collega's. Luilakken lijken er niet om te geven wat hun collega's van hen vinden.

Slechte eigenschappen:
- Geen motivatie
- Gebrek aan respect voor deadlines
- Niet aanwezig zijn
- Online tijd verspillen

Tegengif:
- Ontdek verborgen wrok
- Maak verwachtingen duidelijk
- Herken en beloon inspanningen
- Eis verantwoording

3. De martelaar
Deze tegenpool van de luilak lijkt de droom voor iedere werkgever. Echter, een medewerker die alles zelf wil doen kan ook voor serieuze problemen zorgen. Martelaars werken niet alleen hard, ze laten iedereen weten wat ze allemaal wel niet over hebben voor hun werk. Ze zorgen voor onrust bij collega's en lopen risico op een burn out.

Slechte eigenschappen:
Kent zijn grenzen niet
- Klaagt vaak
- Risico op burn out
- Ondermijnt het zelfvertrouwen van collega's

Tegengif:
- Dwing hen tot delegeren
- Bevorder samenwerking op de werkvloer in plaats van competitie
- Moedig het opnemen van vakantiedagen aan
- Beloon teamprestaties in plaats van persoonlijke prestaties

4. De sociale allemansvriend
Deze persoon is grappig, vermakelijk en iedereens vriend. De werkvloer is een podium voor deze collega. Hij kletst en roddelt met iedereen. Natuurlijk is het belangrijk om lol te hebben op het werk, maar de allemansvriend gaat daarin veel te ver en is totaal niet productief.

Slechte eigenschappen:
- Luidruchtig
- Leidt anderen af van hun werk
- Gebrek aan focus
- Onvolwassen benadering van werk

Tegengif:
Maak duidelijk wat gewenst gedrag is
- Spiegel regelmatig en corrigeer
- Kanaliseer interpersoonlijke energie
- Bied op vaste momenten gelegenheid voor sociale activiteiten

5. De sociopaat
Een medewerker met sociopathische neigingen kan een organisatie veel schade berokkenen. Sociopaten vergiftigen de sfeer en zorgen voor een vijandige omgeving voor anderen. Eén disruptieve medewerker kan de cohesie en de effectiviteit van een heel team negatief beïnvloeden. Sociopaten die klantcontacten hebben kunnen de reputatie van de organisatie ernstig schaden.

Slechte eigenschappen:
- Pestgedrag
- Manipulatie en sabotage
- Problemen met autoriteit
- Minachting van protocollen

Tegengif:
- Neem klachten van medewerkers serieus
- Zorg voor een veilige, ondersteunende omgeving
- Vertrouw op je gevoel
- Bestrijd pesten op het werk met alle middelen die ter beschikking staan
- Leg negatief gedrag zorgvuldig vast

Tenslotte
Het is belangrijk om alert te zijn op medewerkers die schadelijk gedrag vertonen, zodat je handelend op kunt treden. Zo voorkom je dat hele teams uit elkaar vallen of improductief zijn. Creëer een sfeer, waarin medewerkers zich veilig voelen om met klachten naar hun leidinggevende of de bedrijfsleiding te stappen, in de wetenschap dat er naar hen geluisterd wordt. En treed vervolgens handelend op. 

Bron: Getvoip.com

Bekijk meer blogberichten

Blog: Vinden, binden, boeien en laten bloeien

Uitbereiding van het HAER team Graag wil ik mij via deze weg even voorstellen. Ik ben Anke van... »

Blog: 30 juni Dag van de Social Media

Een mooi moment om stil staan bij mijn eigen Social media gebruik. Inmiddels gebruik ik alweer heel... »

Blog: "Ik werk veilig of ik werk niet"

“Ik werk veilig of ik werk niet” dat is een slogan waar Lisa van Veen HR-adviseur bij HAER advies... »

Blog: I don’t know how (s)he does it - zwangerschapsverlof Emmy

Hoe doen al die mama’s en papa’s het toch? Het ouderschap combineren met sporten, gezond leven, het... »

Blog: Op zoek naar een nieuwe Lisa

Lisa kun je jezelf even voorstellen en vertellen wat je rol is bij HAER Advies? Ik ben Lisa, ik ben... »

HAER in 't veld: Boomkwekerij de Hilver aan de slag met Binden en Boeien

We zijn inmiddels ruim een maand verder na onze laatste workshop Binden en Boeien. Reden genoeg om... »

Op bezoek bij een Melkveehouder

Vorige week mochten Marjolein de Jong en ik, weer fijn in overal. De familie van Iersel-Huzen is... »

Uitbreiding van het HAER team

Met veel plezier stel ik mijzelf aan jullie voor als nieuwe HAER medewerkster in de binnendienst. 7... »

Werkgeverschap in de champignons

'Het is zo lastig om goed nieuw personeel te vinden, laat staan het behouden van ons personeel,... »

Training Gesprekstechnieken op de werkvloer: Maarten & Mieke aan het woord

Het voorjaar 2018 stond voor HAER Advies in het teken van de driedaagse training... »

Berichten 1 van 10 van in totaal 150 berichten.